Antwerps protest tegen extra asielzoekers

Op 9 december 2009

Een nieuw nationaal spreidingsplan schrijft voor dat 6.552 van de 7.433 extra asielzoekers naar de Vlaamse gemeenten worden doorgestuurd. Een kwart van hen, 1.796, gaan naar Antwerpen.

Het recordaantal van 124 asielzoekers is voor de gemeente Schilde, die op dit moment met twintig asielzoekers al de handen vol heeft. "Als er effectief nog 124 extra mensen naar Schilde komen, hebben we een heel groot probleem, zowel financieel als logistiek", zegt Lieve Struyf, OCMW-voorzitter van Schilde.

Alle gemeenten in de buurt van Antwerpen maken zich zorgen over de kosten en andere gevolgen die de extra asielzoekers met zich meebrengen.  "De OCMW-budgetten zijn hier absoluut niet op berekend, het personeelskader al evenmin", luidt het.

Volgens de officiële cijfers van het kabinet van PS-staatssecretaris Philippe Courard krijgt bijvoorbeeld Schoten er 66 asielzoekers bij, Zoersel 59, Stabroek 58 en Rumst 55. "Moeten we misschien een tentenkamp zetten?" vraagt de Schotense burgemeester Harrie Hendrickx zich af.

De cijfers werden bekendgemaakt door N-VA-Kamerlid Jan Jambon, in wiens gemeente Brasschaat er 33 asielzoekers bijkomen. BR, MDSW