Bomen Hoogeind - Laageind beter vervangen

Op 30 september 2013

Nu het wegdek op de as Hoogeind - Laageind toch opengebroken wordt, is het het moment om de bestaande bomen te vervangen door mooie, effectievere bomen.

Een hekel punt in het hele wegenwerkenverhaal, is het al dan niet vervangen van de bomen op de  as Hoogeind - Laageind. Iedereen kan zien dat ze niet meer zo gezond zijn, en dat wordt ook bevestigd door experts. Bovendien werd destijds een verkeerde keuze gemaakt in het type van bomen en groeien de wortels niet in de diepte, maar aan de oppervlakte. Dit heeft zichtbare en vervelende gevolgen voor het fietspad en de rijbaan. Van veel bomen zijn de wortels zelfs al rot, en het voortdurend wegpompen van grondwater tijdens de wegenwerken zal uiteraard ook zijn sporen nalaten.

Als we ervoor zouden kiezen om de gezondere bomen te laten staan, dan wordt het probleem alleen maar uitgesteld én groter. Ook die exemplaren zullen binnen afzienbare tijd aftakelen, en hun wortels gaan onze nieuwe laan ontsieren en beschadigen. Als we ze dan nog moeten rooien, wachten ons opnieuw breekwerken en zal ook het kostenplaatje stijgen.

We zijn van mening dat de korte pijn ons op lange termijn het meeste zal opleveren. Nu het fietspad en de rijbaan toch worden opgebroken, kunnen we best van die gelegenheid gebruikmaken om ze allemaal ineens te vervangen door jonge en sterke bomen. Dan genieten we binnen enkele jaren van een mooie laan waar we trots op kunnen zijn!