Commissievergaderingen: een zoethoudertje voor raadsleden?

Op 23 oktober 2011

Naast de maandelijkse, openbare, vergaderingen van de gemeenteraad organiseert het bestuur ook een aantal commissievergaderingen. Deze zijn bedoeld als voorbereiding op de gemeenteraad en hebben als doel de gemeenteraadsleden in te lichten over de lopende dossiers. Ook deze vergaderingen zijn openbaar en dus toegankelijk voor het publiek. In de praktijk is er bijna niemand aanwezig,  maar in het licht van de openbaarheid van bestuur en omdat het slechts de tweede maal was dat deze dit jaar georganiseerd werden ging ik eropaf.

Wat mij in eerste instantie opviel was dat er in deze commissie enkel puntjes behandeld worden die op de volgende gemeenteraad aan bod komen. Dat leek me wel een eigenaardig. Wat met toekomstige dossiers? Het lijkt me toch zinvol om raadsleden al in vroeg stadium te betrekken bij de opmaak van deze dossiers en om ideeën en voorstellen af te toetsen en toe te lichten. Wellicht ben ik een beetje naïef om dit te opperen en is het een voorrecht van het college en de administratie om te bepalen wat, waar en wanneer een punt op de commissie kan worden gebracht.

Een tweede bedenking: Raadsleden ontvangen een week voor de gemeenteraad de agenda en kunnen vanaf dan de dossiers inkijken op het gemeentehuis. Een commissievergadering organiseren in zulk een laat stadium over dossiers die enkele dagen later voor goedkeuring in de gemeenteraad worden gebracht is inderdaad een zoethoudertje. Mogelijk met de gedachte, we vangen de kritiek, opmerkingen en vragen op voor dat deze in de raad komen. Mocht toch nog iemand de moed hebben om een opmerking te maken kan hij/zij opzij gezet worden met het argument dat het al besproken was in de commissie. Einde discussie.

Naast 2 punten met betrekking tot de aanpassing van het reglement of het beheer van afval en een subsidiereglement voor de installatie van groendaken ging het ook over de interne kredietverschuivingen. Laat nu net dit punt van de agenda verdwijnen omdat het dossier nog niet klaar was? Verwondering bij de aanwezige raadsleden want dit was nu echt de aanleiding voor deze commissievergadering. Pech dus, nog niet goedgekeurd door het college en niet klaar. Maar…. dit staat wel op de agenda van de gemeenteraad. Het zal dus vermoedelijk afgevoerd worden, maar waarom het op de agenda plaatsen als het niet klaar was bij de opmaak van de agenda. Mijn nieuwsgierige aanwezigheid werd slechts gedeeltelijk beloond met een punt dat niet op de agenda stond: Het Dexiaverhaal en de Gemeentelijke holding. Onze participatie staat in de boeken voor euro 270.000. Het dreigt dus 0 te worden, maar we hebben er in het verleden goed aan verdiend was het argument.  Als ik de nieuwsberichten goed beluisterd heb enkele dagen geleden was er sprake 13 procent rendement bij de laatste kapitaalverhoging! Wie gelooft die mensen?

Jacques De Swaene