De gemeenteraad van 28 november 2011

Op 5 december 2011

Dat het snel kan gaan in de politiek mag u misschien verwonderen, na meer dan 530 dagen komt er dan toch een federale regering. Maar in de dorpspolitiek kan het veel sneller!

Noteer even dit: Op vrijdag gaat de Vlaamse Minister van Leefmilieu en onze Burgemeester het Grenspark De Zoom- Kalmhoutse Heide officieel openen. Natuurlijk met een mooie receptie in het Ravenhof. Dit alles werd maandag  op de gemeenteraad gebracht met het verzoek om de samenwerking met Nederland te bekrachtigen. Op 4 dagen werd dit alles geregeld! Goedkeuring van de gemeente, receptie, Minister aanwezig, … Fantastisch toch hoe snel het kan gaan!  Op de vraag wat er zou gebeuren moest dit niet goedgekeurd worden was het antwoord simpel en recht uit het hart : We zouden met rode kaken staan. Let vooral op het woordje “we”.  Dus het was al beslist voor iedereen het wist en de gemeenteraad kon niets anders dan goedkeuren. Zo werkt democratie! Maar goed, iets voor de natuur doen is nooit slecht.

Terug naar de orde van de dag. Wij als N-VA stelden een vraag in verband met het “ineenstorten” van de Gemeentelijke holding. Onze vraag die we wat onderbouwd hadden werd beantwoord op het einde van de raadszitting met een lange “speech”. Het kost ons euro 465.092.56. aan gemeenschapsgeld. Als verzachtende omstandigheid werd wel aangevoerd dat iedereen deelde in de klappen, met uitzondering van de stad Gent, die geloofden die 13 procent rendement niet. Erg omdat we het dividend kwijt zijn noteerde ik. De gemeente is echter wel  18.000.000 miljoen oude franken armer. Ondertussen leggen onze bestuurders via een  begrotingswijziging wel een sluitende begroting af met een overschot van 10.514 euro (420.000 oude franken). Dit alles dankzij een meevaller van 450.000 euro aan vroeg geïnde belastingen. Normaal vangen we dat geld volgend jaar maar nu kwam het goed van pas. Wat er allemaal sneuvelt aan projecten is nog niet duidelijk en de rij investeringen wordt ondertussen langer en verschuift verder in de tijd. Weer voor de volgende coalitie dus. Bijna alles werd door de gemeenteraad zonder veel vragen goedgekeurd ware het niet dat het dossier voor de renovatie van sanitaire installaties en het vernieuwen van gasketels voor enige commotie zorgde. Het was even blijven liggen en de kosten waren niet in overeenstemming met de beschikbare fondsen. Uitzoeken dus en opnieuw  doorschuiven naar de volgende raad.  Ook het puntje over de wijziging van de samenstelling van de commissie bestuurlijke organisatie werd verdaagd; De formulering was niet juist. Iedere gemeenteraad moeten we vaststellen dat er wel wat schort aan de communicatie en moet  er een en ander aangepast.  Misschien wordt het volgend jaar beter?