Federale overheid stuurtnieuwe golf asielzoekersnaar Antwerpen

Op 10 december 2009

De regering heeft een nieuw spreidingsplan voor asielzoekers klaar. Een kwart van de 7.500 asielzoekers wordt naar de provincie Antwerpen gestuurd. N-VA vreest dat heel wat gemeenten dat niet aankunnen.

Antwerpen

N-VA-fractieleider Jan Jambon heeft van staatssecretaris Philippe Courard (PS) de cijfers gekregen van het nieuwe spreidingsplan voor asielzoekers van de federale regering. '88 procent van de asielzoekers wordt naar Vlaanderen gestuurd, terwijl maar 11 procent naar Wallonnië gaat. Wellicht niet toevallig dat de bevoegde minister een Waal is', stelt Jambon. 1.796 asielzoekers komen naar de provincie Antwerpen. Jan Jambon vreest dat heel wat gemeenten dat niet zullen aankunnen. 'Op papier lijkt dat spreidingsplan een oplossing, maar in de praktijk is het dat niet. De gemeenten beschikken niet over de nodige infrastructuur. De asielzoekers zullen sowieso naar de stad Antwerpen trekken, waar ze in de illegaliteit belanden', stelt hij.

Financiële straf

De gemeente Schilde krijgt met 124 asielzoekers de grootste groep toegespeeld. 'Ik houd mijn hart vast als die 124 er effectief komen, want dan hebben we een groot probleem, zowel financieel als logistiek', stelt OCMW-voorzitster Lieve Struyf. 'Met de twintig asielzoekers op ons grondgebied is onze maatschappelijke helpster nu al fulltime bezig. Ik vraag me af hoeveel mensen ik zal moeten aanwerven.'

Struyf klaagt ook aan dat Schilde door de situatie financieel gestraft wordt. 'Wanneer we de asielzoekers geen huisvesting kunnen aanbieden - en die is er in onze gemeente niet - krijgen we de financiële steun, die we hen verlenen, niet door de overheid terugbetaald', stelt ze nog.

Goede timing

Marthe Wijnants is OCMW-voorzitster in Stabroek. Voor haar staan er 58 nieuwe asielzoekers op de planning. 'Het is op dit moment nog koffiedik kijken. We weten niet hoeveel er precies zullen komen en in welke mate we hiervoor financiële steun mogen verwachten van de overheid.' Een beetje cynisch voegt ze eraan toe dat het moment van het nieuwe plan wel goed gekozen is. 'De OCMW-dotatie voor 2010 is net goedgekeurd. Wellicht zal er een begrotingswijziging moeten volgen', aldus nog Marthe Wijnants.