Gemeenteraad van 22 oktober 2012

Op 25 oktober 2012

Met 14 puntjes op de agenda waarvan een aantal “aktename’s” kon deze raad nooit lang duren.

Naast het obligate goedkeuren van het verslag van vorige vergadering en het steeds weerkomende budget en budgetwijzigingen van de kerkfabriek van onze dorpskerken ging het verder over aanpassingen aan retributiereglementen en enkele kleinere punten werd er vooral strijd gevoerd over één van de bijkomende punten.

De goedkeuring van een bedrag van 25.520 euro ten voordele van de actie 11.11.11. Al jaren weigert de grootste oppositie fractie dit goed te keuren. Dit jaar was men echter bereid om zijn principes overboord te gooien onder voorwaarde dat alle leden van de raad, vrijwillig, hun zitpenning voor deze avond zouden inbrengen ten voordele van deze actie.

Er ontspon zich een vinnige discussie tussen meerderheid en oppositie over dit punt. Wat de inzet of doel van deze interpellatie  was is ons echter niet duidelijk. Over solidariteit weten we bijna alles. Maar ons een prijs laten opdringen om onze solidariteit te tonen is wel een brug te ver.

 

Eén puntje trok wel onze aandacht, bijna weggestopt tussen de andere, nl een begrotingswijziging. De raadsleden kregen reeds een toelichting tijdens een, voor het publiek nogmaals vergeten, commissie zitting. De discussie ging over een bijkomend bedrag van meer dan 12.000 euro voor de aankoop van motorbrandstof. Vooral een verhoging van het budget met 50 procent. Dat er heel wat wordt afgereden in deze gemeente is nu wel duidelijk, naar waar is dat veel minder.  Verder werd, in alle stilte, een nieuwe lening aangegaan van.. euro 4.150.000,00. Dat men graag wil discussiëren over 12000 euro om niet te moeten praten over meer dan 4 miljoen euro meer schuld is leuk meegenomen.  Ondertussen lopen de kosten verder uit de hand. Voor de aanleg van deel 1 van het fietspad N111, namelijk het stuk aan de Driehoek praten we nu over meer dan 5 miljoen euro. We krijgen daar wel subsidies voor, iets minder dan de helft, maar toch …; dit is een dure zaak aan het worden.

Enkele tijd geleden was het nog 5.000.000 voor het hele traject en in het begin was het 3 miljoen. Het lijkt wel of er iedere dag wat bijkomt. Ondertussen is er nog steeds geen fietspad.

Onze schuld bedraagt nu meer dan 15.000.000 miljoen euro! En nu…!

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is