• Header N-VA Stabroek
N-VA Stabroek

Stabroek betaalt jarenlang te veel voor brandweerhulp

Op 20 november 2013

Provinciegourverneur Cathy Berx (CD&V) heeft laten weten dat Stabroek jarenlang te veel heeft betaald voor diensten van de stedelijke brandweer van Antwerpen. Vijf jaar lang maakte de gemeente de brandweer te veel over. Dat blijkt uit een nieuwe berekening van de gemeentelijke bijdragen aan centrumkorpsen zoals dat van Antwerpen. De Raad van State vernietigde onlangs een koninklijk besluit uit 2006, en stelde een nieuwe reglementering op, die van kracht is sinds 14 januari 2013.

‘Bijdragen aan een centrumkorps worden vanaf nu bepaald door het aantal inwoners van de gemeente’, zegt burgemeester Rik Frans (N-VA). ‘Daarnaast wordt rekening gehouden met de grondoppervlakte van de gemeente. Dat resultaat wordt dan vergeleken met die van de andere partners in het centrumkorps. Voor Stabroek levert dat een positief saldo van 82.024 euro op, dat van de toekomstige bijdragen aan Antwerpen wordt afgetrokken.’

In Stabroek wordt nu opnieuw geopperd om een eigen vrijwilligerskorps op te richten, dat als voorpost van het Antwerpse brandweerkorps kan werken. ‘De gemeente had vroeger een vrijwillige brandweerdienst in de deelgemeente Hoevenen’, zegt Frans. ‘Dat heet nu de Hulpdienst Brandweer Stabroek, en bestaat ook uit vrijwilligers.’ Frans wil het vrijwilligerskorps opnieuw een officieel statuut te geven. Het gemeentebestuur doet dikwijls een beroep op hun diensten bij een storm.