N-VA Stabroek gaat, met het oog op een fel verbeterde lokale mobiliteit... mét NX-traject, voor een gedragen “Haventracé”, leefbaarheid en ruimtelijke kwaliteit, in het raam van het eerder afgesloten “Toekomstverbond”.

Stabroek kent ernstige mobiliteitsproblemen! Onze dorpskernen gaan gebukt onder de gevolgen van steeds meer verkeer. De veiligheid van alle weggebruikers moet verbeterd kunnen worden. Wie hier niet moet zijn moet weg uit onze dorpskernen. Enkel dan zal het milieu, de veiligheid en de broodnodige stilte en rust een kans krijgen. Enkel dan zal u bij uw winkel, sportclub of café geraken op een verantwoorde manier.

De realisatie van de NX als verbindingsweg is beslist een groot deel van de oplossing. Enkelingen of bepaalde groeperingen ontkennen dit of trachten dit, uit eigenbelang, te blokkeren.
We worden geconfronteerd met dagelijkse verkeersinfarcten, met piekuren die haast naadloos in elkaar overlopen.
Dit ergert de bevolking mateloos en heeft bovendien een verlammende invloed op de goede bereikbaarheid en de parkeerfaciliteiten van en voor de lokale middenstand. Wij blijven ijveren voor verkeersleefbare dorpskernen. De aanleg van de NX is hierin voor ons van essentieel belang. Maar ook andere belangrijke flankerende maatregelen zijn beslist een deel van de oplossing. In alle steden en gemeenten, en dus ook in onze gemeente moet gezorgd worden voor een evenwicht tussen bereikbaarheid, ook met de auto, en de leefbaarheid. Dit betekent voldoende en goed aangeduide parkeermogelijkheden, een evenwichtig uitgebouwd openbaar vervoersnet, een goede en veilige infrastructuur voor voetgangers en fietsers met voldoende fietsstallingen (met oplaadpunten).
Het gaat ons dus prioritair om het woon-werkverkeer én korte verplaatsingen binnen onze woonkernen. Sluipverkeer in onze woonwijken moet aangepakt worden.

Het NX-dossier sleept al vele jaren aan.

Het kabinet van Schauvliege maakte dan ook duidelijk geen haast met dit belangrijk dossier. Onder de druk van de Vlaamse Regering zijn er nu eindelijk concrete engagementen genomen. Het NX-dossier kent dan ook een nieuwe forse doorstart!

Het vroegere MER (Milieu Effecten Rapport) voldeed juridisch niet meer aan de actuele uitgangssituatie in het kader van het Toekomstverbond en het Haventracé. Er dient een nieuwe MER én RUP-procedure worden opgestart.
De gouverneur, Cathy Berx, treedt op als procesbegeleider.
Een projectteam heeft een startnota opgesteld om het project definitief op de rails te zetten.
In het voorjaar van 2019 zullen er formele participatiemomenten zijn.
Eén vlak na de startnota en één na het openbaar onderzoek.
De Stabroekse burger zal zal dus ook zeker zijn zeg kunnen doen via deze inspraakmomenten!!!
 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is